Veel belangstelling voor plannen Oosterhamrikzone

2017-11-27 21:41:08

Vele tientallen omwonenden zijn afgekomen op de presentatie van de plannen voor de Oosterhamrikzone. In het gebied gebeurt al veel. Zo worden lege en verpauperde plekken ingevuld. De gemeente wil nu ook met de infrastructuur aan de slag, zo valt te lezen in een nieuwsbericht van bedrijvenvereniging VBNO.

Uit de plannen voor de Oosterhamrikzone blijkt dat de gemeente de busbaan ook wil openstellen voor het overige verkeer. Dat betekent dat er straks ook auto’s over de brug over het Van Starkenborghkanaal kunnen rijden. Er is echter nog wel discussie over hoe die brug het verkeer dan moet gaan verwerken.

De gemeente heeft daarvoor drie opties in beeld. Zo is er de optie om het busverkeer en autoverkeer aan de Oosterhamrikkade NZ te bundelen, waarbij wel afzonderlijke banen voor de bussen en de auto’s worden gecreëerd. Ook wordt gekeken naar een splitsing, waarbij de bus door de Vinkenstraat rijdt en de auto’s rijden langs de Oosterhamrikkade NZ worden gevoerd. Tot slot is er een optie, waarbij de bus blijft op de busbaan blijft en de auto’s naar de binnenstad rijden via de Oosterhamrikkade NZ en van de binnenstad naar Kardinge via de Vinkenstraat.

In al deze opties wil de gemeente zorgen dat er ruimte voor fietsers en voetgangers wordt gemaakt op de brug over het kanaal. Dat kan volgens de VBNO wellicht via een steigerbrug of via een extra brug die aan de huidige brug wordt ‘gehangen’. De Korreweg wordt tot fietsstraat omgebouwd, waarbij de auto straks ondergeschikt is aan het fietsverkeer. In de plannen staat ook dat de Gerrit Krolburg wordt vervangen door een nieuwe hefbrug.

Volgens de gemeente zijn de nieuwe plannen nodig om binnenstad en UMCG vanuit het oosten bereikbaar te houden. Het verkeer op de toeleidende wegen loopt vast. Omwonenden hebben volgens de VBNO niet enthousiast over het plan om de busbaan open te stellen voor ander verkeer. Ze hebben een alternatief plan ontwikkeld. De VBNO pleit daarnaast ook voor een kabelbaan om bezoekers van de binnenstad op een alternatieve manier te vervoeren.

In de toekomst willen gemeente en provincie een geheel nieuwe verbinding tussen de west- en de oostzijde van het Van Starkenborghkanaal zowel voor het openbaar vervoer als voor het overige verkeer. Daar wordt nu hard over nagedacht. Constructies met (vaste) bruggen neemt men in beschouwing maar ook een optie voor een aquaduct is in beeld, aldus de VBNO. 

  • Deel deze pagina met anderen:
Muziek op schoot met potten, pannen en pepernoten Bijeenkomst bewonerscoöperatie Goeie Buurt

Andere nieuwsberichten

  • Nieuw appartementengebouw Molukkenstraat bereikt hoogte punt

    Woningcorporatie Lefier bouwt 34 sociale huurappartementen aan de Molukkenstraat. De bouw hiervan schiet goed op en heeft inmiddels het...

    Lees meer

  • Professorenbuurt krijgt volgend jaar nieuwe riolering

    De Professorenbuurt in de Korrewegwijk krijgt in het voorjaar van 2019 nieuwe riolering. De aannemer begint volgend jaar bij de...

    Lees meer

  • Wijkstemdag Korrewegwijk: acht projecten gekozen

    In het Floreshuis in de Korrewegwijk was zaterdag 27 oktober de jaarlijkse wijkstemdag, georganiseerd door het Wijkoverleg Korrewegwijk...

    Lees meer

  • Verkiezingsdebat in Professorenbuurt-Oost en Oosterparkwijk

    Dinsdag 13 november, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen, organiseren de Bewonersorganisatie Oosterparkwijk, het Buurtoverleg...

    Lees meer

  • Intocht Sint DIB

    Zaterdag 1 December hebben we Sint intocht door de wijk en in Speeltuinvereniging D.I.B aan de Madoerastraat 16. We beginnen om 12.30 uur...

    Lees meer

  • Workshop handletteren in het Hamelhuys

    Donderdagavond 22 november vanaf 19.30 uur organiseert het hamelhuys een workshop Handletteren. Aanmelden kan...

    Lees meer