Veel belangstelling voor plannen Oosterhamrikzone

2017-11-27 21:41:08

Vele tientallen omwonenden zijn afgekomen op de presentatie van de plannen voor de Oosterhamrikzone. In het gebied gebeurt al veel. Zo worden lege en verpauperde plekken ingevuld. De gemeente wil nu ook met de infrastructuur aan de slag, zo valt te lezen in een nieuwsbericht van bedrijvenvereniging VBNO.

Uit de plannen voor de Oosterhamrikzone blijkt dat de gemeente de busbaan ook wil openstellen voor het overige verkeer. Dat betekent dat er straks ook auto’s over de brug over het Van Starkenborghkanaal kunnen rijden. Er is echter nog wel discussie over hoe die brug het verkeer dan moet gaan verwerken.

De gemeente heeft daarvoor drie opties in beeld. Zo is er de optie om het busverkeer en autoverkeer aan de Oosterhamrikkade NZ te bundelen, waarbij wel afzonderlijke banen voor de bussen en de auto’s worden gecreëerd. Ook wordt gekeken naar een splitsing, waarbij de bus door de Vinkenstraat rijdt en de auto’s rijden langs de Oosterhamrikkade NZ worden gevoerd. Tot slot is er een optie, waarbij de bus blijft op de busbaan blijft en de auto’s naar de binnenstad rijden via de Oosterhamrikkade NZ en van de binnenstad naar Kardinge via de Vinkenstraat.

In al deze opties wil de gemeente zorgen dat er ruimte voor fietsers en voetgangers wordt gemaakt op de brug over het kanaal. Dat kan volgens de VBNO wellicht via een steigerbrug of via een extra brug die aan de huidige brug wordt ‘gehangen’. De Korreweg wordt tot fietsstraat omgebouwd, waarbij de auto straks ondergeschikt is aan het fietsverkeer. In de plannen staat ook dat de Gerrit Krolburg wordt vervangen door een nieuwe hefbrug.

Volgens de gemeente zijn de nieuwe plannen nodig om binnenstad en UMCG vanuit het oosten bereikbaar te houden. Het verkeer op de toeleidende wegen loopt vast. Omwonenden hebben volgens de VBNO niet enthousiast over het plan om de busbaan open te stellen voor ander verkeer. Ze hebben een alternatief plan ontwikkeld. De VBNO pleit daarnaast ook voor een kabelbaan om bezoekers van de binnenstad op een alternatieve manier te vervoeren.

In de toekomst willen gemeente en provincie een geheel nieuwe verbinding tussen de west- en de oostzijde van het Van Starkenborghkanaal zowel voor het openbaar vervoer als voor het overige verkeer. Daar wordt nu hard over nagedacht. Constructies met (vaste) bruggen neemt men in beschouwing maar ook een optie voor een aquaduct is in beeld, aldus de VBNO. 

  • Deel deze pagina met anderen:
Muziek op schoot met potten, pannen en pepernoten Bijeenkomst bewonerscoöperatie Goeie Buurt

Andere nieuwsberichten

  • Culturen bij de Buren’ groot succes!

    Op zaterdag 27 januari vond in Het Floreshuis de Culturen-bij-de-Burendag plaats, waarbij - letterlijk en figuurlijk - geproefd kon worden...

    Lees meer

  • ATELIER ALBERTUS INSPIRATION in GalerieH200 (2 t/m 24 februari 2018)

    Na in de optiekbranche te hebben gewerkt is Albertus Johannes (Haren) in 2011 gaanschilderen. De vrijheid bij het schilderen ervaart hij...

    Lees meer

  • Gemeente wil wegverkeerslawaai verder terugdringen

    De gemeente wil op het Damsterdiep tussen de Petrus Campersingel en de Zaagmuldersweg vóór 2020 stil asfalt aanbrengen. Ook...

    Lees meer

  • Rioolwerkzaamheden in de Korrewegwijk

    Van 29 januari tot en met eind maart voert de gemeente rioolrenovatiewerkzaamheden uit aan het hoofdriool in de Korreweg te Groningen....

    Lees meer

  • Buurt rond Bernoulliplein krijgt nieuwe riolering

    De gemeente begint eind dit jaar met het vervangen van de riolering op het Bernoulliplein, het Eyssoniusplein, een deel van de Korreweg en...

    Lees meer

  • Gemeente en corporaties starten wijkvernieuwing in Indische Buurt/De Hoogte

    De Indische Buurt en De Hoogte zijn samen een van de vier wijken in de stad waar de gemeente en de woningcorporaties de komende jaren...

    Lees meer