Fietsstraat Korreweg
- Redactie
- 12 jun
- 2 minuten om te lezen
Het streven is om in het najaar van 2025 te starten met de uitvoering van de Fietsstraat Korreweg. De verwachte uitvoeringstijd bedraagt ongeveer anderhalf jaar. Deze iets langere periode is nodig, omdat ook de vervanging van een groot deel van de rioolhuisaansluitingen wordt voorzien.
De totale kosten worden geschat op 9 miljoen euro. Met de vaststelling van de Mobiliteitsvisie Goed op Weg heeft de gemeenteraad dit plan nogmaals bevestigd.
De maximale snelheid op de Fietsstraat wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur. Fietsers krijgen voorrang en profiteren van meer comfort, ruimte en veiligheid.
De werkzaamheden aan de Korreweg worden verdeeld in drie delen:– Het raadsvoorstel betreft het deel tussen de Singelweg en de Oosterhamriklaan.– Het deel tussen de Oosterhamriklaan en de Gerrit Krolbrug valt onder het project Vervanging Gerrit Krolbrug.– Het traject tussen de Singelweg en het Noorderplantsoen wordt meegenomen in de uitwerking van KOP Korreweg.
Het is de bedoeling dat de Fietsstraat uiteindelijk doorloopt tot aan het Noorderplantsoen. Of bushalte De Beren blijft of wordt verplaatst naar het Boterdiep, is nog niet bekend.
Verschillende beleidskaders zijn van invloed op de inrichting van de Korreweg:– De Parkeervisie Ruimte voor de Straat stelt dat geparkeerde auto's veel ruimte innemen. Die ruimte moet beschikbaar komen voor extra groen, speelplekken of ontmoetingsplekken.– Het groenplan Vitamine G (2020) wil meer groen in de straat en zet in op een grotere variatie aan boomsoorten, zoals linde, esdoorn, plataan en vleugelnoot.

Van de 86 bomen tussen de Singelweg en de Oosterhamriklaan zullen er zeker 61 worden vervangen. Daarbij worden ‘groenstructuren’ zoveel mogelijk met elkaar verbonden.
De vervanging van de Gerrit Krolbrug heeft een verwachte oplevering eind 2029. De Fietsstraat Korreweg zal ruim vóór die datum worden opgeleverd.
Comments