Deze tekst wordt bedoeld met de verwijzing uit De korrespondent december 2020
Vervolg voorgesteld raadsbesluit
Aanleiding en doel
Naar aanleiding van diverse meldingen uit de Indische buurt oveí de toegenomen parkeerdruk, heeft de gemeente een
traject opgestart om samen met het Wijkoverleg Korrewegwijk (V/OK), bewoners en ondernemers te kijken naar
mogelijke oplossingen. Dit traject zag er als volgt uit:
- Inventariserendeophaalronde
- Voorstel tot invoering betaald parkeren
- Concept parkeerplan wijgegeven voor inspraak
Et zijn drie verschillende perioden geweest waarin bewoners en ondememers hun ideeen, meningen en reacties konden
geven. Al deze reacties bij elkaar hebben geleid tot het besluit tot invoering van betaald parkeren in de Indische buurt tot
en met de Molukkenstraat en in de gehele Professorenbuurt-Noord. De achtergrond, het proces en de maatregelen staan
beschreven in het parkeerplan dat is vastgesteld door het college. Om betaald parkeren in te kunnen voeren, moet de
Parkeerbelastingverordeniag worden gewijÀgd.
Kader
Op 23 mei 2018 heeft de raad de Parkeervisie "Ruimte voor de straat - parkeren in een levende stad" vastgesteld. In dit
beleid staat het maatschappelijk effect van ons parkeerbeleid voorop. Dat betekent dat succesvol parkeerbeleid niet
gedefinieerd wordt door het aantal parkeerplaatsen dat we realiseren, of in het gelö dat ennee gemoeid is, maar door wat
ons beleid bij draagl aan het sociaal en economisch functioneren van onze stad. De openbare ruimte is meer dan alleen
een plek om de auto te stallen. Daarbij stelden we vast dat de openbare ruimte van ons allemaal is. Daarom is het niet
vanzelfsprekend dat die ruimte gratis kan worden gebruikt om er privébezit, zoals eeo auto, te stallen.
Om in de Indische buurt en ProfessorenbuW Noord parkeerbelasting te mogen heffen dient de
Parkeerbelastingverordening aangepast te worden aan de nieuwe begrenztng. Dat is een raadsbevoegdheid.
Aanpak parkeeroverlast in groter gebied
Het aanpakken van parkeerproblemen in een wijk is een lang en intensief traject. We starten dit traject als een wijk of
buurt daar om vraagt. De parkeerproblemen zijn er dan al. De uitkomst yan een dergelijk traject is altijd hetzelfde; er
wordt betaald parkeren ingevoerd daar waar draagvlak vanuit de bewoners en ondernemers is. De parkeerdruk in de
aangrenzende buurt neemt daardoor toe (het waterbedeffect). Vervolgens wordt ook in deze buurt een traject opgestart.
Recent heeft u de aanpak parkeeroverlast in groter gebied voorgelegd aan uw raad. Hierin wordt beschreven dat met het
invoeren van betaald parkeren in een keer in een groter gebied, we anticiperen op de parkeerproblemen die op termijn
gaan ontstaan in gebieden in de stad. Omdat het traject met de Indische buurt en Professorenbuurt-Noord al ruim voor
dit plan begonnen is, valt dit gebied buiten deze aanpak. Hier gaan wij ook op in in debief aanpak parkeeroverlqst in
groter gebied.
Argumenten en afwegingen
Er is maar één oplossing om parkeerdrukte tegen te gaan die werkt en dat is het invoeren van betaald parkeren. De vraag
is waar de grens van het betaald parkeergebied komt te liggen. In het geval van de Korrewegwijk zijn er drie
mogelijkheden:
1) De grens blijft liggen op de huidige locatie. Dat betekent dat het betaald parkeergebied niet verder uitgebreid
wordt;
2) De grens komt te liggen bij het van Starkenborghkanaal.In alle delen van de Korrewegwijk waar nog geen
betaald parkeren geldt, wordt betaald parkeren ingevoerd;
3) De grens komt te liggen bij het Molukkenpark §ieuw-Indische buurt) en aan de oostkant van de Koneweg bij
het van Starkenborghkanaal (Professorenbuurt Noord).
Niets doen is geen optie. De parkeerdruk en het aantal meldingen in de Nieuw-Indische buurt is daarvoor te hoog. Van
de gehele Korrewegwijk een betaald parkeerzone maken kan niet rekenen op draagvlak van de bewoners en
ondernemers van de West-Indische buurt. Daarom is het advies de grens van de betaald parkeerzone Korrewegwijk te
verleggen tot en met de Molukkenstaat §ieuw-lndische buurt) en de grens van de betaald parkeerzone
Professorenbuurt-Oost te verleggen tot het van Starkenborghkanaal (Professorenbuurt-Noord). We lopen een reeel risico
2
dat de parkeerdruk zich verplaatst naar de West-Indische buurt: het bekende waterbedeffe et zal ookhier optreden, zo is
de verwachting.
Om het probleem van langsparkeerders in de Professorenbuurt-Noord op te lossen wordt een parkeerverbod in het
gebied ingevoerd. Een parkeerveóod betekent niet dat er niet geparkeerd mag worden, een parkeerverbod betekent dat
alleen in de parkeervakken geparkeerd mag worden. Zo wordenbewoners niet meer gehinderd bij het verlaten van hun
eigen oprit of straat.
MaatschappeliÍk draagvlak en paÉicipatie
In juli 2019 heeft de gemeente samen met het Wijkoverleg Korrewegwijk (WOK) en het wijkvemieuwingsteam aan de
bewoners gevraagd welke (fysieke) problemen er ervaren worden in de wijk ennjner ideeen en suggesdès voor
verbetering opgehaald. Het overgrote deel van de opgehaalde reacties gingen over de parkeerproblemen.
Alle reacties in overweging nemend is het voorstel tot stand gekomen betaald parkeren in te voeÍen in de gehele
Korrewegwijk. Dit voorstel is in oktober aan de bewoners voorgelegd. Aan de hand van de reacties die hier op volgden,
is een duidelijke tweedelingte zien in de wijk bewoners van de Nieuw-Indische buurt vïagen om maatregelen terwijl
bewoners en ondernemers van de West-Indische buurt (nog) geen overlast ervaren. Dit heeft geleid tot delanpassiog
van het voorstel om betaald parkeren in te voeren tot en met de Molukkenstraat.
Het voorstel heeft in de vorm van een parkeerplan ter inzage gelegen tot en met 27 rnei2020.Iflverband met de
geldende coronamaatregelen is er geen fysieke bijeenkomst georganiseerd en konden belanghebbenden per mail of
telefonisch hun mening achterlaten. Hierom is het reactietermijn verlengd naar 8 weken in plaats van digebruikelijke 6
weken. De voorgestelde grens is het belangrijkste onderwerp van discussie. Een gedeelte vàn de bewoneis uit de West-
Indische buurt geeft aan een verschuiving van de parkeerdruk te verwachten en v/enst daarombetaald parkeren in de
gehele Korrewegwijk. Het merendeel van de mensen die gereageerd hebben staat achter de keuze om àe grens bij de
Molukkenstraat te trekken.
Daamaast ztin er vragen over het nut van het voorgestelde tijdsvenster, voomamelijk van bewoners grenzend aan de
Profesorenbuurt-Oost waar een parkeerregime geldt van 16.00 tot 22.00 :ulrx. Zij wensen eenzelf«le regim". Er ontstaat
hoe dan ook een overloop van auto's tussen verschillende regimes. Niet alleen uit de Professorenbuuri-Oost, maar ook
vanuit de rest van de Indische buurt waar betaald parkeren geldt van 09.00 tot 18.00 uw. De oorzaak van de
parkeeroverlast ligt echter niet alleen bij parkeerders var-. aangrenzende buurten. In andere buurten zien we dat een
tijdsvenster tot 18'00 uur genoeg is om weemdparkeerders te lveren. Met een ander tijdsvenster in de Nieuw-Indische
buurt komt ook een eigen parkeerzone. Dat betekent dat bewoners alleen in dit kleine buurtje mogen parkeren met een
vergunning en niet in de aangrenzende Korreweg parkeerzone.
7n totaal zijn er ruim 300 individuele reacties op papier binnengekomen. Die reacties zijn terug te vinden in het
rcactietapport. DaÍ is als bijlage bij dit voorstel toegevoegd. Hiernaast zijn er nog vele g"rprekk* geweest met
bewoners en ondememers die niet op papier zijn vastgelegd. Uit alle reacties en gesp.ekkel blijkldat een rËpresentatief
gedeelde van de bewoners voor het invoeren van betaald parkeren is, met de voorgesielde begrenzing. Natuuriijk blijt er
ook tegenstand. Uit de reacties blijkt dat vooral de kosten van een vergunning voor lveerstand,zorgl.
Financiële consequenties
Kredietaanvraag
Betaald parkeren voeren we niet in om geld te verdienen. Maar het invoeren van een nieuw parkeerregime levert wel
financiële mutaties op. De belangrijkste kosten en opbrengsten bestaan uit:
1. de plaatsing en exploitatie van parkeerautomaten;
2. het handhaven van het parkeerregime.
Parkeerautomaten
Voor het invoeren van betaald parkeren zijn parkeerautomaten nodig. Omdat steeds meer mensen met hun smartphone
betalen, hebben we minder parkeorautomaten nodig. Sommige parkeerautomaten wordt zelfs nauwelijks meer góruikt.
Een aantal van deze automaten gaanwe herplaatsen in de Indische buurt en Professorenbuurt. Er is daarom geà extra
krediet nodig. De overige uitvoeringslasten (communicatie naar bewoners, herplaatsing automaten,
elektriciteitsaansluitingen etc.) zijnbegroot op € 10.000,- en worden gedekt uii de expt,oitatie yan het parkeerbedrijf.
3
nz et p ar ke er h an d h av in g
De kosten voor parkeerhandhaving behoren te worden gedekt uit de inkomsten van naheffrngen. Voor
parkeerhandhaving in het algemeen geldt dat de opbrengsten in schilwijken lager zrln danbijvoorbeeld in het centrum.
In de schilwijken zijn minder kortparkeerders en is er minder verloop dan bijvoorbeeld in het cefltflm. Met de verdere
invoering van betaald parkeren in schilwijken ontstaat extra druk op het niet realiseren van de geprognotiseerde
opbrengst uit naheffingsaanslagen. Wij schatten dit risico vooralsnog laag tn. Met het digitaliseren van de
parkeerhandhaving (inzet scanauto en kentekenparkeren) is het namelijk eenvoudiger geworden geparkeerde auto's te
controleren. Daarnaast kunnen wij de kosten in schilwijken beperken door een lagere handhavingsintensiteit te hanteren
dan in gebieden waaÍ het parkeerverloop hoger ligt. Mochten er toch fïnanciële nadelen zijn, zrllen deze worden
verrekend met de algemene middelen (Algemene Reserve).
Overige consequenties
l) De consequentie van het invoeren van betaald parkeren is dat een deel van de parkeerdruk verschuift naar het
aangrenzend gebied waar geen betaald parkeren geldt. Dit noemen we het waterbedeffect. Dit is de reden dat de
voorkeur van de grenzen van betaald parkeerzones zoveel mogelijk bestaat uit harde grenzen als waterwegen,
spoorlijnen en hoofdwegen. Voor veel vreemdparkeerders vormt dit een barriere waardoor ze er toch voor kiezen op een
P+R te gaan staan, een vergunning aan te schaffen ofvoor andere vofinen van mobiliteit te opteren. Desondanks stellen
we - omdat dit voorstel op veel tegenstand stuitte van bewoners en ondememers in de West-Indische buurt - toch voor
de grens op het Molukkenpark te leggen. met daarbij wel de belangrijke noot dat het waterbedeffect met aan zekerheid
grenzende waarschijnlijkheid gaat optreden in de West-Indische buurt. Dit is nu juist wat we met de aanpak
parkeeroverlast in een groter gebied willen voorkomen.
2) De gemeenteraad heeft zijn wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt over het voolïemen betaald parkeren (in één
keer) in te voeren in een groter deel van de stad. Aangaande de Indische Buurt en Professorenbuurl-Noord zijn al eerder
afspraken gemaakt. Daarom volgen we hier een separaat traject voor, zoals ook gemeld in de aanpak parkeeroverlast in
een groïer gebied.
3) Met het invoeren van betaald parkeren ontstaat er ruimte op straat. Er sÍaan immers een stuk minder auto's geparkeerd
in de wijk (gemiddeld zo'n 20o/o) en er is minder zoekverkeer. Deze vrijgekomen ruimte biedt kansen om de andere
functies van de straat meer aan het licht te laten komen en zo de leefkwaliteit te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan
ontmoetingsplekken, fietsparkeren, speelruimte, wandelroutes en/of meer groen. Het wijkvernieuwingsteam gaat samen
met bewoners aan de slag om inr.ulling te geven hieraan.
4) Betaald parkeren kan pas in werking worden gesteld als de parkeerautomaten geplaatst zíjn en bewoners in de
gelegenheid zijn gesteld om een vergunning aan te schaffen. Hiervoor zijn we athankelijk van Enexis voor het aanleggen
van de kabels voor de autornaten. Enexis is voor haar planning onder andere aÍhankelijk van het weer. We gaan dan ook
pas handhaven op het moment dat alle systemen er gereed voor zijn. Ook a1s de werkzaamheden voor het plaatsen van
de automaten nog niet afgerond z4n op de ingangsdatum van de wijziging Parkeerbelastingverordening.
Vervolo
De invoering van betaald parkeren in de Professorenbuurt-Oost en Indische buurt is gepland in het eerste kwartaal van
2021
Lange Termijn
Commentaires